CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »



.Tetamu Istimewa.

29 December 2012

Sesuatu yang tak disangka

Assalamualaikum

Kali ni nak kongsi kisah check up 36 weeks & 37 weeks.

36 weeks (Sabtu; 22.12.2012) 
BP aku tiba-tiba naik. biasanya 130/80. Kali ni 137/90. Aku ingatkan biasa aje sebab aku sendiri rasa diri sihat walafiat. Tak pening tak apa.. tapi doc kata kalau minggu depan darah tinggi lagi, kena bersalinlah.. Masa tu rasa "hekkkk!" terus pegang tangan doc dan kata "ye ke doctor.....?".....wawawa.. memang nak menangis tapi buat-buat gelak, malulah menangis depan doc kan..se hal plop doc nak pujuk nanti :P 
berat aku naik 700 gram.
Berat baby naik 600 gram.. o...baby serap semua yang ibu makan ea.. hehe~
Berat baby sekitar 3.1-3.3kg. 
Doc kata baby pun dah matang ni, kalau lama lagi, lagi besar, susah pula aku nak bersalin. Tapi doc kata ambil ubat darah tinggi dulu, then tengok minggu depan macam mana...

37 weeks (Jumaat; 28.12.2012) 
Sangat mendebarkan nak pergi Pusrawi kali ni.........macam-macam aku usaha selesaikan. Yelah, kalau dah memang darah tinggi lagi, terus kena bersalin, tak larat dah nak kemas-kemas rumah dan lain-lain....huhu~ Doc dah pesan stanby barang-barang keperluan..tapi aku memang dah lama stanby barang dalam kereta tu. Jadi bab tu dah lama ready...macam tahu-tahu je nak kena bersalin awal. 

Hari ni memang abang ambil cuti. Pagi tu mengantuk sangat. Abang kata tidurlah lagi nanti stress plak.. lagipun boleh pergi lewat sebab confirm jam sangat pagi-pagi ni.. Macam last check up, pukul 7.40am dah tercongok dekat Pusrawi tu..nak dapatkan nombor awal untuk jumpa doc..memang awallah, orang pertama tu! hehe.. kali ni pukul 10.15 baru sampai..

Terus nama dipanggil untuk urine test dan BP..Oh, sangat 'bagus'! BP 147/95 wawawa..kenapa semakin meninggi ni... tapi as usual masih senyum-senyum sengih-sengih dengan nurse yang ambil BP... "nurse, tinggi ye?" Dah tahu tinggi tapi tanya lagi huhu~ Nurse ambil bacaan untuk kali kedua, masih sama.... terus menyandar dan.........PASRAH! ITS THE TIME....

Nurse panggil lagi untuk buat CTG. Dah tahu dah tujuan CTG tapi saja nak tanya juga, nak dengar sendiri..selama ni baca dekat encik google je. Nurse kata CTG untuk: check heart beat baby, pergerakan baby dan contraction. Masa ni nurse panggil abang yang tengah menunggu di luar, ajak teman sekali sebab CTG ni ada dalam setengah jam tempohnya...Abang datang aje disisi.........aku pegang tangan abang dan......aku terus mengalirkan air mata..macam kanak-kanak sedih tak dapat ais krim tu...Abang buat-buat ceria. Aku tahu itu...aku dapat rasa abangpun bimbang. Tapi takkan both nak menangis dan ketakutankan...huhu~ Masa duk menangis tu abang kata "Relax... sabar..its not end of the world....". Betul tu abang.....tapi takut......wawawa... bersalin ni kan seolah-olah bertarung nyawa juga..diambang maut.. bukan nak fikir negative, tapi itulah yang bermain difikiran..... Aku banyak-banyak berzikir dan abang keep on menceriakan aku..akhirnya, lega sikit dan gelak-gelak juga walaunpun sisa-sisa air mata masih ada...

CTG menunjukkan heart beat baby ok.Alhamdulillah. No contraction. Selesai aje terus nombor giliranku dipanggil. Best juga datang lambat ni, laju plak prosesnya..tak perlu tunggu lama macam selalu...

Masuk aje doc tanya dengan serius ubat makan tak..aku kata makan cuma pagi ni aku tak makan lagi sebab belum breakfast..doc kata patutlah tinggi sebab ubat tak makan... doc tanya nak tunggu new year ke tak..Abang minta pendapat doc (belum sempat aku respon hehe). Doc suggest tunggu new year sebab banyak bezanya. Doc sendiri ada anak yang lahir end of the year, 31disember.. doc kata perangai dia kurang matang sikit.. memang jimat setahun, tapi kurang matang berbanding orang lain... itu pendapat doc..pasti setiap anak lain perangainya kan :) Doc cadang tunggu new year. Doc tanya nak pilih tarikh tak,..Aku jawab terpulang pada doc, kalau sampai masa, bersalinlah..kami tak nak pilih-pilih..Semua diluar pengetahuan dan jangkaan...Doc cadang 1jan, tapi masa tu cuti umum. Doc kata ambil 3jan lah//cukup 9 bulan 10hari..2jan dah boleh admit. Aku redha saja..apa-apapun aku dah banyak lega sebab tak kena bersalin hari ni..huhuhuhuhuh... tak tahulah hakikatnbya bersedia ke tak walaupun barang-barang dah get ready..ye, mungkin belum bersedia emosi huhu~

Oh ya, berat aku kali ni turun 900 gram..alhamdulillah baby maintain.. :)Pelik plak berat aku turun..doc kata susah hati ye mama.... hehehehe of course :P

Akhirnya dapatlah aku kembali ke rumah semula..huhu lega. Apapun, ini hanyalah lega sementara. Hakikatnya, minggu depan kena harungi jua. Teringat pesan ayah angkat aku, Cikgu Adnan.
Katanya
" bersyukurlah sebab Allah beri peluang merasa berkahwin, mengandung dan melahirkan..tak semua orang dapat tu." 
Terus bersyukur.....walaupun ada rasa takut nak menghadapi. Lumrahlah kan.... kena hadapi jua. Bukan mudah nak bersihkan dosa dan mendapat pahala jihad fisabilillah.....
CTG - Nurse kata kalau ada contraction, graf dia turun naik yang sangat jelas...

di The Curve...jalan-jalan sahaja.. exercise terbaik untuk yang mengandung: walking and swimming :)

muka lega :P

inform insan-insan penting..tak jadi bersalin hahaha

tak tidurpun..malu sebab baru nangis hahaha

No comments:


.I ♥ Khat.





Grab A Button