CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

26 August 2010

Madu. Bukan bermadu okey!:P


Nak kongsi khasiat madu:)) Kecilkan skop, madu khaula yang aku tengah amalkan sekarang ni. Uishh 1st time makan memang terkeluar balik! Madukan pekat gitu. Lepas tu teringat petua sahabat2 kata perah limau nipis sikit. Tapi aku bukan sikit, mahu sebiji limau hehehe~ Baru boleh telan sebab jadi masam manis lemak-lemak gitu. Sedap juga. okeylah daripada yang pekat likat tuh huhu~ Kali ni berdisiplin sikit makan ubat/madu sebab fikir kerja aku sekarang ni berdepan dan bergaul dengan kanak-kanak. Bimbang juga kalau berjangkit. Diri sendiripun rasa terganggu bila batuk terlalu kuat sehingga muntah2. Huhu~ Almost 1 week ni memang everyday muntah. Allah.....Allahumma'afini fii badanii♥ 2 kali ubat batuk doktor bagi aku dah habiskan. Tapi macam tak berkuranganpun. Ikhtiar. Ikhtiar. Ikhtiar. Maka akupun dengar nasihat bos aku untuk amalkan madu setiap hari. Terima kasih bos..Syukur sangat dapat bos macam akak♥

"Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu pada gunung-ganang, dan pada pokok-pokok kayu, dan juga pada bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia". 

"Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai) serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepadamu" (dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia ( dari berbagai-bagai penyakit) sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang berfikir" 
- (Surah An-Nahl, 68-69)

Madu KHAULA dapat memulihkan sistem dalaman badan manusia dengan:
  • Memanaskan badan
  • Melancarkan perjalanan darah
  • Mengimbangkan diet badan
  • Menguatkan tenaga dalaman
  • Meningkatkan kecergasan, daya ingatan, emosi, kreativiti, hafalan dan kepintaran anak-anak
  • Melawaskan usus besar dan kecil
Madu ini juga berfungsi sebagai:
  • Anti-alergik
  • Anti-septik
  • Anti-anemia
  • Anti-ulcer
Dari Ibnu Majah, Al-Hakim daripada Ibnu Masul (R.A): Sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah bersabda, " Madu adalah penyembuh bagi penyakit dan Al-Quran adalah penyembuh bagi penyakit di dalam hati. Maka berubatlah kamu dengan madu dan Al-Quran".

Amalan menyukai dan memakan madu merupakan amalan Rasulullah S.A.W. Lebah telah mendapat ilham dari Allah dan madunya dijadikan sebagai penawar untuk penyakit seperti dinyatakan di dalam Surah An-Nahl Ayat 68-69. Jadikanlah ia satu amalan harian kita semua.~Sumber~


Hurm..teringat dekat CikBah..pernah masa kampus dulu dia sanggup datang mahallah aku, panjat blok aku sebab nak bagi madu..Harga madu tu aku tengok ada dalam RM75. Memang terharu banget ada sahabat se'concern' itu:'(  

No comments:

.I ♥ Khat.




Grab A Button