CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

23 August 2010

Bila tak dapat berpuasa

Assalamualaikum kawan2. Sihat tak? Mesti dah tidur ni. Aku tak dapat lelapkan mata lagi. Siang tadi lepas kerja terasa penat betul. Terus ketiduran...Bukan penat sebab bekerja, tapi penat dek batuk yang melanda. Huhu~ 4 hari ni memang muntah2 aje pagi2 lepas sahur / malam2 lepas berbuka puasa...Nak try cara traditional plak lah lepas ni. Tak sanggup rasa batuk macam ni. Mengeluarkan segala isi perutku. huhu~~ Tapi bagus juga, turun sikit berat :P

RAMADHAN. Macam mana kawan2 setakat ni? Puasa jangan tak puasa taw hehe.. Tapi kalau tak dapat berpuasa disebabkan keuzuran(sakit/period;bagi muslimat) tak mengapalah. Dah fitrah wanita. Nak buat macam mana kan.. Tapi mesti rasa kecewa sikit bila tak dapat berpuasa tu:((. Apapun, sebagai umat Islam, kita ada ruang dan peluang yang luas untuk beribadah sekalipun kita berada dalam keadaan tersebut. Ibadah tu kan tak semestinya solat..puasa..haji.. tapi ibadah merangkumi amal yang diniatkan kerana Allah sewaktu melakukannya. Contoh kalau kita sediakan makanan untuk orang yang berpuasa, kita niat kerana Allah, kerana itu satu tanggungjawab, kita lakukan dengan sepenuh hati dan ikhlas, inshaAllah, kita turut dapat pahal berganda:) Aaameen. 

من فطّرَ صائِماً آانَ لهُ مثْلُ أجرِهِ غَيْرَ أنّهُ لا يَنْقُصُ مِنْ أجْرِ الصّائِمِ شيئاً
“Barangsiapa yang memberi ifthor kepada orang-orang yang berpuasa, maka ia mendapat pahala
senilai pahala orang yang berpuasa itu, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut”
(HR. Ahmad, Tirmidzi dan Ibnu Majah).

Maha Pemurahnya Allah kan..Rasulullah juga pesan yang kita akan dapat apa yang kita niatkan. Jadi, kalau niat kita baik, pasti dapat kebaikan jua;) Ibadah2 lain yang masih dapat kita lakukan dalam keadaan tersebut;
  • Memperbanyakkan zikir, doa dan istighfar
  • Tadabbur Al-Quran
  • Baca Mathurat
  • Bersedekah, infak

أفضل الصدقة صدقة رمضان
“Sebaik-baiknya sedekah yaitu sedekah di bulan Ramadhan’ 
(HR Al-Baihaqi, Alkhotib dan At-
Tirmidzi)

  • Menolong mereka yang memerlukan / melakukan kegiatan2 sosial; gotong royong 
  • Tidak bercakap perkara2 yang melalaikan/ menjaga lidah
  • Menyampaikan ilmu dan mengajarkannya
  • dan baaaanyyaaaaaak lagi:))
Eh, dah 2.16am lah.. kena caw dulu nih. Nanti berat plak nak bangun sahur. Ok kawan2, permisi ya. Selamat Sahur:))Pesanan: Jangan sedih sangat taw bagi 'korang' yang tak dapat berpuasa tu:)

No comments:

.I ♥ Khat.




Grab A Button