CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

17 February 2010

Bila SoalHati ber'falsafah' :p

Sinar itu akan tiba
namun entah bila
tapi aku pasti
ia akan kutemui
dengan usaha setiap hari
dengan doa ku pohon pada Ilahi
agar bertemu sinar dihati
mengiringi aturan hidup ini
yang penuh ranjau dan duri
ya Rabbi
tabahkan hatiku
cekalkan semangatku
kuatkan keimananku
agar aku bisa menjadi
salah seorang hambaMU
yang sentiasa dekat padaMU
ameen.
-12 Disember 2006-
*******

Bila bercakap tentang cinta
indah terasa
bahagianya jiwa
namun ada jua yang terluka
ada yang memendam rasa
dan ada yang terdiam seketika
hatinya meraung
kerana?
beberapa perkara
tapi itu cinta manusia
cinta Tuhan?
tiada siapa kan terluka
kerana DIA....Pencipta Cinta
dan cintaNYA..cinta Agung! cinta sejati!
-8 Oktober 2006-
*******

Cinta tulus biasa begitu..
kita tak tercari-cari..
yang kita kejar hanya cinta Ilahi..
untuk redha sepanjang hayat..
adakala kita gusar juga..
siapakah pasangan kita nanti?
 siapa yang Allah dah takdirkan untuk kita?
lalu kita mengambil langkah tidak peduli..
tak mahu fikirkannya lagi..
kita teruskan kehidupan..
kita taqarrub padaNYa.
biarkan soal cinta yang entah bilakan terjawab..
namun diluar jangkaan kita..
 cinta tulus datang..
 dari insan yang elok peribadinya..
murni hasratnya..
dan suci hatinya..
tiada sebab untuk kita menolak..
 senang hati kita untuk menerimanya..
tenang sekali..
 tanggapan kita,
 dialah orangnya..
 dialah jodohku..
 berkat petunjuk Tuhan..
ya, dialah dihati..
di dunia hingga akhirat..
menuju hidup di syurga yg abadi...
-9 Ogos 2006-
*******

Saat dia punyai pangkat yang akan luput jua
Rasa dirinya lebih daripada yang lain
Rasa dirinya seorang berkuasa
Rasa dirinya teramat mulia

Manusia mudah memandang rendah
Saat dia punya bakat yang Tuhan pinjamkan
Rasa dirinya seorang saja yang pandai
Rasa dirinya saja berbakat sebegitu rupa
Rasa bakatnya saja yang boleh dibanggakan

Manusia mudah memandang rendah
Saat dirinya tahu apa yang orang lain tiada mengetahui
Rasa dirinya sangat berilmu
Rasa dirinya seorang saja yang peka
Rasa ilmunya mengatasi ilmu orang lain

Manusia sering memandang rendah
Selagi ego tak dikurangkan
Selagi hanya memikirkan diri sendiri
Selagi hanya menurut kata hati

Manusia sering memandang rendah
Andai diri tak sedar diri
Andai tiada cahaya keinsafan
Andai tak pernah selami isi hati orang lain

Manusia sering memandang rendah
bila terlupa memandang yang berkuasa ke atas dirinya...
kitakah manusia sebegitu?
 -5 Jun 2006-
*******
Awak,
saat awak tiada
sepi saya rasakan
teramat sunyi
sedangkan awak
hanyalah sahabat saya
dan kita
tak pernah memutuskan apa-apa
atas jalinan persahabatan yang terbina...
awak,
saat awak ada
saya terhibur
awak menceriakan hari-hari saya lalui..
saya nak marahpun,
tak menjadi
nak merajuk,
tak lama
kerana awak
pandai mengambil hati
awak telus menasihati saya
awak kritik saya
awak nyatakan ketidakpuasan hati
saya terima walaupun berat
sebab adakala bukan kerana salah saya
tapi hati dan perasaan awak sebenarnya
kurang meyakini saya...
tapi itu bukan kekurangan awak
tapi
kerana saya
yang tak pernah memberi kata putus!
awak,
awak harapkan saya
saya tahu itu
tapi awak
dalam hati ini.........
(bersambung...)
-12 May 2006-
*******
Hari-hari ujian datang
suka atau duka
semua kita lalui
kita tahu
ada hikmah disebaliknya
kita terima segalanya
kita tahu
DIA sayang kita
sebab itulah kita diujiNYA
tapi kita
hanya tahu
adakala
kita persoalkan jua
adakala
kita kesal jua
tiada kekecewaan bagi yang meyakini
anggap sahaja dugaan Ilahi
kita lalui dengan kesyukuran
walau pahit hendak ditelan
itulah suratan
bagi menguji iman insan
-24 Oktober 2005-
*******


Awak...
saya sering teringatkan awak...
saya merindui awak...
saya berseorangan di sini...
perjalanan kita tidak sama...
namun niat kita satu,
perjuangan satu matlamat...
awak...
saya sayang awak...
saya kasihkan awak...
''lebih dari yang awak tahu''
saya sayang persahabatan ini...
saya sayangkan pertemuan itu...
awak...
saya tak mahu awak pergi...
lari meninggalkan saya...
mungkin saya sudah bengkok!
tak seumpama dulu...
tapi ketahuilah,
saya perlukan awak...
untuk meluruskan saya...
kerana manusia,
adakala lurus...
adakala bengkok
jangan sampai suatu hari nanti....
saya begitu tersentuh mendengar lagu ini...
kerana saya salah seorang darinya...
*bertanyakan berita
* merisik khabar
* mendengar cerita
* melaluinya kau kuhampiri
* tiap hari
* bersama luka dihati
-29 September 2005-
*******

Terkenang aku saat dulu
hidupku yang tiada bereti
nafsuku merajai diri
akalku lemah untuk bersuara
imanku melayang entah kemana
saat dulu..
kulakukan dosa tanpa kesal
kunikmati hidup tanpa batasan
kuanggap dunia syruga yang abadi
dosa dan pahala tak dapat kubezakan lagi...
namun hatiku resah
tiada ketenangan bertamu..
sejenak kuterfikir
apakah kesudahan semua ini?
hidup bagai di awangan
sedangkan ku berdepan dengan murka Tuhan
dapatkah ku kecapi ampunanMU?
sedang hatiku kelam tak bercahaya
ku kunjung rumah ILAHI
ku sujud menghambakan diri
kupinta dikurniakan hati
rahmatNYA tak bertepi
dan...
usah dipaling lagi
pada saat dulu!!!
-5 Jun 2005-
*******

Ni la 'falsafah-falsafah'(kononnya la haha) yang aku kutip kat villa lama aku. Bila baca semua, ish, jiwang karatpun ada. Haha..'korang' janganla gelak terguling2 plak. Biasalah tu, ada masanya jiwang2 tu berlaku saat zaman 'jahiliyah' aku hehehe..Yang kelakarnya, ada jugak sajak bersambung tu..tahun 2006! Ni dah 2010..Lama betul 'babak' seterusnya nak ditayangkan kih3..

p/s: Hak cipta terpelihara!

No comments:

.I ♥ Khat.




Grab A Button