CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

01 September 2009

Mencari rezeki halal

Assalamualaikum. Salam Beramal Ibadah :)


Alhamdulillah, hari ni customer agak memberansangkan. hehe. Pernah jugak masa awal2 puasa, 2 3 meja je ada orang. Kesian sangat kat mak masa tu.. Tengok je lauk pauk yang dia masak. Tapi nak buat macam mana kan..rezeki Allah. Lagipun awal2 puasa tu dekat maghrib sokmo hujan lebat. Orang tak ramailah nak berbuka kat luar agaknya.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya jika bersyukur kamu, akan ditambahkan untuk kamu. Dan jika kufur kamu, sesungguhnya azab-Ku adalah sangat pedih.” – (Surah Ibrahim, ayat 7)

Hari ni aku buat 3 jenis kuih. Buat sikit2 je sebab takut tak habis buat banyak2 (plus tak reti kuih lain..tak belajar lagi hehe). Alhamdulillah, habis licin puding cocktail. Tak sangka laku plak puding ye. Kesian roti jala..Selalu dia yang laku. Harini orang tak pandang sangat dia. heheh Aku rasa semenjak puasa ni aku macam 'makcik jual kuih' je. Aku start buat kuih dalam 3petang-5petang. Lepas tu prepare & hias apa yang patut :) Suka sangatlah saya bab2 menghias ni:)

Puding Cocktail. Warna warni sikit, khas sempena ramadhan :)

Roti jala

Bubur pulut hitam. Yang ni Chef Kak Ma yang buat :)

Kuih Cara. Saya lebih suka Cara Berlauk :)
Terima kasih kat Angoh (mak saudara aku) yang ajar buat kuih ni masa aku kecik2 dulu(kecikla sangat hehe)


Kuah kari untuk roti jala.

Ini hidangannya. Simple je kan:)


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

“ Sesungguhnya roh al-Qudus telah datang kepada aku memberitahu bahawa seseorang itu tidak akan mati selagi tidak sempurna rezeki Allah S.W.T. kepadanya. Maka takutlah kepada Allah S.W.T. dan berusahalah dengan baik; dan lambatnya datang sesuatu rezeki itu janganlah menjadi pendorong kepada kamu untuk melakukan usaha mencari rezeki berbentuk maksiat kerana sesungguhnya rezeki Allah S.W.T. tidak akan dapat diperolehi melainkan dengan cara ketaatan.”

Riwayat Ibn Majah dan al- Tabrani

6 comments:

ZULTIE said...

Best nye.. kuih tu. Pandai Ain buat.. Semoga mendapat pelangggan yang ramai. Mesti ramai bakal mak mertua berkenan.. He..he..he..

*h k m h z h r* said...

bestnye k.in! kalo kcik cuti, nak jugak hantar kuih kat kedai k.in.
:D

♥Cahaya Mata Kemuliaan Agama♥ said...

zultie: sikit2 je..kak ti mesti lagi pandai. senang2 bubuh la resipi2 kak ti kat blog zultie :)

hkmhzhr: tulah kakcik, kuih kakcik mesti lebih mengancam :)

SHARIFAH ASIAH said...

sedapnye... Ka;au tal habis panjang-panjangkanlah ke panelex..

harto said...

Hmmmm..... menggoda....

♥Cahaya Mata Kemuliaan Agama♥ said...

ummi: dok dang nok panjang2 ke sane..org sane meh amikla :p

harto: maaf 'menggoda' bulan pose kih3 <(^0^)>

.I ♥ Khat.




Grab A Button