CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

12 September 2009

HIDUP tiada jaminan sampai bila

Assalamualaikum. Selamat melalui fasa terakhir Ramadhan.

Macam mana persiapan raya? Aku? Tahun ni rasa berbeza sangat. Entah. Bab2 raya tak fikir sangat. Mungkin sebab dah dewasa? Lagi 4 bulan nak menginjak 25 tahun. Mak Abah pun tak ada ajak shopping raya lagi. Mungkin kedua-duanya sibuk. Tak kisahlah aku. Tapi kalau boleh, aku nak juga bagi rasa 'happening' nak raya pada adik2 aku. Biar depa rasa jugak happy nak raya macam mana aku rasa masa kecik2 dulu. Pergi Kuantan, pergi KL, round2 bazar dan lain-lain. Indahnya suasana dulu. Tapi, itu dulu. Sememangnya hanya boleh dikenang2. Tak dapat dirasai semula. Kitapun tak boleh hidup dalam kenangan sahaja kan? Mesti terima kenyataan dan lalui hari ini dengan sebaik-baiknya. Ish...apa aku melalut nih? Hmm..baju raya akupun tak beli apa lagi. Tak beli dah kot. Just cari tudung sehelai. Hari tu mak ada tempahkan jubah untuk aku. 4 helai semuanya. Dah kerja ni, kekurangan pakaian plak rasa. Tu yang tempah banyak tu. Semua aku dah guna buat pergi kerja. Tapi aku ada simpan 1. Nak buat pakai raya. Cukuplah kan...

Tadi Wan tanya mak nak sedekah tak sebab surau kampung ada buat 'namat'(penamat). Elok juga tu. Apatah lagi dengan keadaan mak yang berniaga sepanjang malam di bulan Ramadhan ni. Eloklah beramal melalui sedekah. Amal tu kan luas. Ibadah tu luas. Jadi terpulang pada masing2 macam mana nak beramal kepada Allah dengan keadaan & situasi diri sendiri :) InshaAllah, jika kita nak dekat pada Allah, selangkah kita kepadaNYA , 1000 langkah Allah dekat dengan kita. Pasti Allah bukakan jalan..

Oklah, nak undur diri dulu. Buat seluruh umat Islam, jom manfaatkan hari2 akhir ramadhan ni. Banyak kematian yang aku dengar sepanjang bulan mulia ni. Kita tak tahu ajal maut kita bila. Kalau dah sampai saat mati kita, takkan dilewatkan mahupun diawalkan walau sesaat. Tak ada orang yang boleh jamin dia akan lalui lagi ramadhan tahun depan. Jadi......apa tunggu lagi? Abdikan diri pada Allah. Selamat Beramal :)

No comments:

.I ♥ Khat.




Grab A Button