CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »



.Tetamu Istimewa.

12 December 2007

Macam mana nak ceria?

“Tak syoklah buat keje ni…ish, boringnyer. Menyampahnye..rasa nak lari je daripada buat keje ni sume…waaa!!!”

Ha..anda pernah rasa seperti ini? Nilah namanya penyakit tak ceria. Tak ceria ditempat kerja. Kenapa? Kenapa ada yang tak ceria bila melakukan sesuatu kerja? Padahal dah berbulan-bulan, bertahun2 dia melakukan kerja tu. Tapi akhirnya dia sendiri kata bosan!benci!

Kenapa kita tak ceria? Sebabnya, kita tak nampak keperluan untuk kita ceria semasa bekerja. Kita tak pernah berdoa untuk seronok dengan kerja kita. Kita ikut mood. Kalau kita tengah happy, kita ketawa sampai nampak gigi berlubang.. Kalau hari tu kita bad mood, semua orang kita rasa nak telan. Menyampah tengok muka! Mulutpun muncung dah boleh sangkut hanger. Hai cik abang…jangan moyok macam tu. Kawallah mood anda. Sebenarnya kalau anda tak ceria, anda boleh menceriakan diri anda dengan menceriakan orang lain. Usah terbawa2 masalah kita tu di tempat kerja. Usahalah untuk tukar mood kita. Eh, macam mana tu? Senang je, SENYUM!

Buatlah orang rasa seronok dengan kehadiran kita. Seronok tak semestinya senyum. Tapi senyum boleh menimbulkan rasa seronok, ceria, happy dan merupakan rahsia awet muda. Eh, bukan rahsia lagi dah. 1 DUNIA DAH TAHU!jadi senyumlah seindah suria.tak kene bayar pun. Cuma memerlukan sedikit keikhlasan bagi menjamin senyuman yang bermakna dan efektif.

Cara lain lagi, wujudkanlah suasana ceria di tempat anda nak buat kerja tu. Contohnya, macam student, di meja study. Hiaslah sikit meja study tu. Letak wallpaper colour kegemaran anda ke. Tapi kalau favourite colour tu hitam, better letaklah colour lain untuk meja study anda. Takut makin kusut je otak tu kalau permandangan gelap dan kusam.. biru ok jugak. Biru menunjukkan romantic. Kuning-ceria, hijau tenang, pink pulak tanda bersemangat and sometime boleh menimbulkan ransangan. Ni mengikut kajian Dato’ Dr. Fadzillah Khamsahlah.

Antara lain lagi… tunggu di episode akan datang ye hehe.
p/s: 'tempat kerja' ni general ye. Jadi boleh diaplikasikan di pelbagai tempat. Kerja sama dengan amal. Amal yang ikhlas adalah ibadah. Jadi, ikhlaskanlah amal kita supaya setiap kehidupan yang kita lalui adalah ibadah!

3 comments:

Nurul 'Izzah said...

Ye, betul3. SENYUMAN sangat penting dalam kehidupan seharian. Contoh yang saya dapat aplikasikan adalah dengan memberikan senyuman di cyber cafe ni (part-timer je hehe). Bila kita senyum, orang yang biasanya bermasam muka dengan orang lain sedikit sebanyak akan tergerak hatinya pabila senyuman diberikan kepadanya =)

p/s: Jangan tersilap senyum pada insan yg tidak sepatutnya sudahlah..:p nanti kita jugak yg berdosa kalau senyuman kita tu boleh memberi fitnah huhuh.

SoalHati said...

betul kata izzahulfah tu..hehe sopan plak rase.
senyum di waktu susah tanda ketabahan..
senyuman itu tanda keimanan..
senyumlah kita hnya kerana Allah
itulah senyuman bersedekah..
senyumlah........a.....a.....
uhuk3....batuk la pullok...

Nurul 'Izzah said...

keh3..sempat lagi batuk sambil nasyid tu kikiki :p


.I ♥ Khat.





Grab A Button