CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

06 January 2010

Perbanyakkan mengingati saat PASTI.

Assalamualaikum.
Alhamdulillah, Allah beri kekuatan untuk menempuhi hari demi hari. Hidup ni sememangnya sementarakan...Kita sememangnya seorang pengembara di dunia fana ni.

Dalam satu wasiat Nabi Muhammad s.a.w. kepada Ibnu Umar (Abdullah) r.a. berbunyi: "Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang musafir atau pun sebagai pengembara."
Tapi hari-hari kita kena buat yang terbaik! Sebab dunia ni ladang akhirat kita.
Ibnu Umar pernah berkata: Jika anda masih hidup pada waktu pagi, jangan tunggu hingga ke petang dan jika anda masih hidup pada waktu petang, jangan tunggu hinga ke pagi, sediakan dirimu pada masa hidup untuk bekalan waktu mati, dan pada masa sihat untuk bekalan waktu sakit.
Apa yang kita 'tuai' di dunia ni lah yang akan dihitung kelak. Apa saja. Kita pun tak pasti hidup berapa lama. Tak ada sesiapapun yang tahu bila dia mati. Pernah tak ada orang tanya "Awak mati bila?" "Saya minggu depan, hari khamis. Awak plak?" Ha... tak ada kan? huhu~. Jadi kena lah kita prepare sentiasa. Berwaspada. Sentiasa ingat mati...
Betapa kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang, iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali, andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak dapat melihat kehadirannya. Sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail.
Apa2pun nak dilakukan, niatlah kerana Allah. Niat yang ikhlas dan semata-mata kerana Allah itukan AMAL. AMAL mendatangkan pahala. InshaAllah.. Moga kita diambil nyawa saat kita berAMAL. Saat kita beribadah kepadaNYA. Aameen ya Rab!




Nikmat sihat
Hari ni mungkin hari terakhir mak aku buka kedai. Esok mbak tu dah nak pulang ke Indonesia. Sedih la plak. Memang aku selalu juga mengharapkan masa untuk bersenang lenang, mengharapkan mak tutup kedai, tapi bila tutup 2 3 hari, bosan amat tau! Macam hilang punca je nak buat apa. Dah terbiasa setiap hari berniaga. Dikerumuni orang ramai.. Riuh rendah sampai dengar dalam rumah. Sekali tutup, sunyi sepi sungguh. Aku harap tak tutup lama sangatlah. 3 hari tutup, oklah tu. Bukan apa, inikan punca pencarian rezeki kami sekeluarga. Moga-moga datanglah pekerja asing yang mak dah 'tempah' tu. Aameen.


2 3 hari ni juga, duk ulang alik klinik. Memang cikton aku buat hal. Tapi aku masih bertahan(tak nak operate!!hehe)..Aku teman mak pergi klinik. Abang driver. Abangpun ulang alik dari Kemaman setiap hari. Alhamdulillah abangku tetap seperti dulu sekalipun dia telahpun berumahtangga. Mudah untuk diminta tolong itu dan ini sekalipun agak menyusahkan dirinya...Kesian juga tengok dia. Penat. Tapi tak pernah mengeluhpun. 


Kali ni aku tengok mak teruk sekali sakitnya. Macam2 plak tu. Tapi still ber'degil' nak berniaga. Mak kata sayang nanti nak tutup lama. Sementara ada pekerja ni baik jangan tutup. Alahai mak......dah sakit teruk2 macam tu, macam mana nak berniaga... Persoalanku dibiarkan berlalu bak angin lalu. huhu~ Tapi Allah maha pengasih sungguh! Maha Penyayang! Bila mak aku sakit ni, customer ada, cuma tak adalah yang serbu ramai2 serentak tu. Jadi ringan sikit mak aku. Masak pun slow2 dan satu persatu. Alhamdulillah. Taklah ter'seksa' sangat mak aku :(
Aku harap Allah beri kesembuhan kepada mak. Semoga mak tabah lalui ujian ini. Allah nak mak rehat tu...


Tuisyen 2010
Oklah, aku nak chow dulu. 2.30 nanti aku nak pergi mengajar tuisyen. Alhamdulillah, berkat pertolongan dan budi baik sahabatku, aku dapat mengajar tuisyen Bahasa Melayu dan Matematik di rumah kawan mak mertua sahabatku ini. Panggil aunty je. Rumah dia, masyaAllah.......macam rumah2 dalam Deko Bersama Eric je! huhu~ Sangatlah sejuk mata memandang dan pelbagai hiasan! Tapi tetap kemas dan tersusun rapi. Rasa seronok plak nak pergi rumah dia. Mata duk tengok itu dan ini. Ada sahabatku post kat blog dia hari tu:) Tapi mengajar tetap mengajar taw! hehe..


Aku ajar setiap hari Ahad dan rabu je setakat ni. Aunty tu minta lebih, tapi nak tengok dulu jadual kelas tambahan budak2 ni. Nak UPSR ni kan, biasanya sekolah ada buat kelas setiap hari. Kalau kelas tuisyen banyak sangatpun, macam kesian plak budak2 tu. Penat..


Akupun dalam proses nak buat kelas tuisyen Bahasa Inggeris untuk sekolah menengah. Setakat ni baru 3 orang student termasuk adik aku (hahaha). Memang tak nak ramai2 sangat, yang ajarpun aku seorang diri je. Buat kat rumah ni. Niat nak tolong budak2 ni je & nak naikkan semangat study adik aku yang nak SPM dah tahun ni tu. Kalau aku ajar dia seorang, macam cepat alih perhatian je. Tak semangat dan nak habis cepat. Kalau ada kawan2 dia, semangatlah sikitkan..

Oklah, panjang lebar la plak terang bab tuisyen. Hehe. Ok2, kali ni betul2 nak chow dah. Bubye!:)

No comments:

.I ♥ Khat.




Grab A Button