CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

04 December 2009

Masih dipanjangkan umur

Assalamualaikum.
Hari ni cuaca tak menentu. Sekejap hujan lebat, sekejap panas, sekejap mendung. Semendung hatiku, sepanas hatiku, sehujan lebat juga hatiku. Memang turun naik perasaan 2 3 hari ni. Allahu akbar... Dugaan sungguh dirasakan.. Benar2 banyak perkara menguji kesabaran. Maka, SABAR JELAH!

Semalam, Wan aku nak masak lauk tengahari untuk cucu-cucunya. Tapi Wan takut tergelincir. Musim hujan ni, dapur dalam kedai memang 'banjir' sedikit. Confirm licin la kan! Tapi aku kesian tengok sepupu2 cinonet tu kelaparan, akupun dengan penuh semangatnya pergi masak untuk mereka. Masak telur + kicap +sos masam manis je pun. Memang budak2 tu suka lauk2 macam tu. Aku buat special sikit, tambah nugget & sosej dihias atasnya dalam rupa sotong kurita gitu.. Dah nak pergi hidang kat dalam rumah...tiba-tiba.. ALLAH!!.......... BUKKKK!!!!...BUSHHHHH!!!

Arrr...................................................................................................Itu saja yang mampu aku ungkapkan. Tiada siap menyedari saat aku sudah terbaring di atas lantai yang licin dengan air sabun dari mesin basuh itu. Terlentang terus! Nafas terasa seolah-olah sudah tersekat! Tak mampu nak berkata2. Tak mampu nak bergerak. Bermacam-macam perkara yang menerjah difikiran dalam masa beberapa saat aku terbaring 'kaku' itu namun tangan menggeletar! Ya Allah....Allah..Allah..Allah..aku usaha ungkapkannya namun sukar. Aku takut, kalau2 aku mati dengan tidak mehyebut kalimah suci :( Memang aku takut sekali ketika itu. Aku juga terfikir, adakah aku akan jatuh sakit dan selamanya berkeadaan begitu? Adakah aku tidak boleh bercakap lagi? Adakah aku akan guna bahasa isyarat nanti? Apa dosa aku sehingga aku terjatuh begini? Apa aku dah lakukan?? Ya, itulah perkara2 yang menerjah difikran saat itu. Bermacam-macam!!

Tak lama kemudian, aku mampu menyebut 'Ya Allah........' namun masih tiada siapa yang sedar akan keadaanku. TV dipasang begitu kuat. Adik pula sedang menyanyi di dalam bilik. Siapalah yang sedar dan dengar rintihan ku ini...huhu~ Aku usaha lagi memanggil nama adikku.. 'Akuz...Akuz...Akuz.....'. Selepas berbelas-belas kali barulah dia menyahut! Ya Allah....

Aku datang menyelamatkan aku! Tak tergambar juga betapa 'cuak'nya dia melihat keadaan kakaknya sebegitu rupa. Kuah kicap habis tersiram satu badan. Dinding2 rumah juga terkena percikkannya. Telur2 juga terjelepuk atas lantai..Semangkuk besar lauk2 tu, terjatuh ke dalam besen tempat letak kain. Alhamdulillah tak pecah! Kalau tak, pasti ada luka2 terkena serpihan kaca pula huhu~ Akuz mengangkat aku perlahan-lahan...Lalu membawaku ke bilik air dan mandi! huhuhu~ Memang berlinang air mata jugalah. Bukan sebab sakit, tapi sebab tak sangka aku mampu bercakap dan bangun berjalan semua huhuhu~ Alhamdulillah....

Dah lama aku tak diuji dengan 'jatuh-jatuh' ni. Sentiasa berhati-hati. Tapi dah takdirkan, berhati-hatipun, tergelincir juga. Semalaman aku terbaring saja. Pergi klinik, doktor inject. Allah...boleh tahan juga sakit kena inject! Bertahan jelah masa tu. Nak menangis, malu. Sakit kena inject tu juga terasa sampai hari ni... Doktor bagi pain killer & pil surut bengkak. Katanya tisu bengkak. Bengkak urat la kot ek?

Alhamdulillah tiada yang lebih teruk daripada itu. Aku bimbang juga kalau2 ada kesan jangka masa panjang. Tapi tawakal sajalah kan. Itukan perkara yang kita tak pasti. Berdoa sajalah moga tiada yang tak diingini berlaku. Aameeen.

Terima kasih banyak2 buat Akuz yang membawaku ke klinik, Mak yang bekalkan duit bayar ubat, sepupuku Maizurah yang setia menemani, CikguLama & AmalHakimah yang datang ziarah mengejut, juga sahabat2 yang sentiasa mendoakan. Teruskan doa kasih sayang kalian. Terima kasih banyak2. Soalhati sungguh TERHARU!

4 comments:

Suhaila S. said...

salam..

k.in, sian pulok.. xpela, ujian dtg utk tambah kekuatan hambaNya.. Dia takkan uji melainkan Dia tahu k.in mampu lalui ni..

niat baik dh tu, masak utk budak2 cinonet hehe.. musim2 ujan memang doh, sane sini sume air.. dakpe dakpe semoga cepat sembuh ya..

get well soon!

♥Cahaya Mata Kemuliaan Agama♥ said...

tula su....alhamdulillah la x seteruk yg dijangka huhu~ toche su...

Liyana Safra Zaabar said...

take care ain..:p

♥Cahaya Mata Kemuliaan Agama♥ said...

Baik Lily:)

.I ♥ Khat.




Grab A Button