CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »



.Tetamu Istimewa.

23 August 2009

Info Sihat Sempena Ramadhan :)

1) Makanan paling berkesan untuk diambil ketika bulan puasa ialah makanan yang mempunyai kandungan tenaga dan serat yang tinggi bagi menjamin tenaga kita kekal seharian.

2) Makanan yang mengandungi serat tinggi ialah oat dan beras perang. Makanan daripada kategori itu mampu memperlahankan kadar penghadaman dan melambatkan proses pembebasan tenaga, malah ia juga dapat membekalkan tenaga untuk tempoh lebih daripada lima jam.Berbanding beras biasa, beras perang yang tidak mempunyai perasa dan pewarna tiruan sesuai untuk diamalkan ketika berpuasa kerana kandungan tenaga yang dibekalkan dipercayai mengandungi 400 kali ganda lebih tinggi berbanding beras biasa.

3) Kekurangan fiber dalam badan juga boleh menyebabkan masalah obesiti, penyakit usus dan masalah kardiovaskular.

4) Badan juga memerlukan nutrien mencukupi misalnya melalui pengambilan makanan tertentu seperti telur untuk bekalan protein. Mungkin puasa kali ini, boleh diamalkan pengambilan telur separuh masak ketika bersahur selain buah-buahan dan sayuran hijau.


5) Amalan pemakanan ketika berbuka:


#Memakan tamar mengikut amalan Rasulullah kerana buah itu mengandungi karbohidrat tinggi, asid amino antaranya triptofan yang dipercayai dapat menenangkan fikiran


# Sediakan minuman daripada bahan semula jadi. Elakkan gula putih, sirap, pewarna dan perasa tiruan. Gantikan dengan gula merah, madu lebah dan jus buah asli

# Sediakan air yang ditambah dengan kembang semangkuk, biji selasih dan getah anggur kerana ia dipercayai dapat membantu mencuci usus dan menyenangkan pembuangan air besar

# Kopi dan teh perlu dielakkan kerana ia mempunyai kafein yang memberi terlalu banyak rangsangan kepada saraf dan jantung ketika berpuasa. Kafein juga merangsang kepada bahagian perut dan menghasilkan asid hidroklorik berlebihan dan menyebabkan keadaan gastrik.

# Protein binatang adalah makanan paling kompleks dan susah hadam. Ia juga makanan yang mempunyai kandungan bahan buangan yang tinggi dipercayai akibat kaedah ternakan sekarang yang menjadikan ia bahan paling tercemar dengan kimia dan pelbagai jenis racun termasuk kuman, hormon, antibiotik dan logam berat.

Amalan tidak berkesan:

# Makan terlalu banyak ketika berbuka dan bersahur

# Makan terlalu banyak daging terutama pesakit batu karang, gout dan alahan

# Mengunyah makanan sepanjang malam
# Kurang minum air pada malam hari atau minum air dalam kuantiti yang banyak ketika makan

# Tidur sejurus selepas makan.

Oleh Siti Nur Almizan Aripin

1 comment:

one-areyou said...

umi minum kopi radix..


.I ♥ Khat.





Grab A Button