CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

.Tetamu Istimewa.

30 August 2009

Dugaan Ramadhan di KL

2 hari lepaskan aku pergi KL. Ingatkan aku kata aku bawak bekal untuk sahur siap2 tu? Bekalannya adalah nasi + ayam berempah + timun batang + kuah kari + telur dadar. Alkisahnya disebalik semua makanan yang lazat ini sangatlah sadis. Makanan2 ni aku bawak banyak skali sebab nak berkongsi dengan adikku yang ada di Ampang & sahabat2 di rumah generasi. Oh, malang memang tak ada bau. Naik bas malam tu dalam 1.15 pagi. Mengantuk tahap gaban time tunggu bas! Bas ambil masa 3 jam nak sampai dari KT-Kemaman.. Huhu lambatnya...!Terima kasih & mohon maaf kat Abahanda sebab terpaksa stay teman kami malam tu.

Bila baru je setengah jam duduk dalam bas, macam biasa bas berhenti kat Chendor. Dalam hati aku memang malas nak turun sebab awal lagi. Takkan nak sahur sekarang? Masa ni baru 2 pagi. Nak makan lambat2 sikit sebab takut lapar nanti makan awal2. Lagipun esok nak guna banyak tenaga. Adikku, Fequl dah ajak turun makan. Aku menolak sebab masih awal & rasa kelakar je sebab baru je bungkus makanan tadi, tetiba turun sini dan makan terus.. Aku agak bas akan stop lagi nanti untuk sahur....

Apa yang terjadi adalah.............bas tak berhenti langsung! Waaawaaawaaawaaaa..aku meraung di dalam hati. Adikku disebelah menjeling. "Tulah dok dengor cakap orang sangat", komen adik. Huhu mana tahu bas tak berheni dah. 5pagi, bas sampai area Karak. Faham2 jelah highway kat sini. Berliku2 & masa nilah kebiasaannya aku tak bergerak dalam bas. Takut pening & nak m****h! Tapi, disebabkan fikir nak jamah makanan jugak sikit, akupun meraba2 lah bekalan yang ada di dalam beg aku tu. Huhu.. Akhirnya aku ambil ayam, bagi seketul seorang. Adik & Izzah makan ayam yang mak masak tu. Akupun sekali. Tapi memang tak lalu....Nak makan nasi, nasi plak bungkus dalam plastik. Kalau bubuh dalam polystrine, bolehla buka & makan je dalam bas tu. Hai nasib...nasib.... Duk fikir macam manala nasib nasi, telur dadar, timun2 ni... sedihnya..:(

5.30pagi, bas tiba di Greenwood. Hah, ada dalam 15minit lagi! Aku dan Izzah bergegas mencari port yang sesuai untuk menjamah sedikit nasi tadi. Fequl plak memang dah tak selera. Pening katanya. Kesian pulak adik aku... Maafkan kakak sebab tak endah cadanganmu tadi.

Alhamdulillah, sempatlah jamah beberapa suap nasi. Gopohla jugak sebab dah nak 'katup'. huhu~ Akhirnya, memang banyak tak sempat untuk dihabiskan :(

Kami pun tahan cab nak ke masjid Ar Rahimah tepi jalan tu. Nak berjalan kaki menapak ke sana, jauh pula. Naik cab jelah, mesti tak mahal sangat tambangnya. Nak jadi cerita jugak naik cab ni... Orang nak pergi masjid tepi highway tu je, langsung dia pergi masjid area Batu Caves sana.. ayyoyyo.. pakcik..pakcik.. Mujur dia minta maaf cepat2. Ada sesetengah driver teksi tu, kita pulak disalahkan walaupun dia yang silap dengar huhu~

Alhamdlullah, tenang sikit hati dapat solat berjemaah di masjid ni. Lama wirid & zikirnya.. Baguslah, patut ramai datang masjid ni. Lepas solat subuh, ada tadarus al-quran. Sampailah ke 'ceroh'.. Tapi kami tak joinpun...... sangat mengantuk & kepenatan huhuh~ Takpelah, dengar orang mengaji pun dapat pahalakan?kan?kan? :)
8.15pagi, Kak Ainonpun datang menjemput kami. Aku mohon maaf pada kak Ainon sebab terpaksa menyusahkannya.. Minta maaf juga pada Izzah sebab tak dapat pergi awal2 ke UIA. Aku kena hantar adik aku dulu ke Ampang. Mak tak bagi adik aku pergi sendiri(akupun tak bagi)/abangnya datang ambil. Mak nak aku hantar juga. Tambahan pula hujan tak henti2 pagi tu.. Bab nipun boleh jadi 1 lagi kisah.. Ya Allah...dugaan sungguh buat kami pada pagi ramadhan ini :( Aku tersilap bagi direction lalu kami termasuk lorong yang salah. Hanya kerana 1 lorong itu, maka semakin menyimpanglah kami dari jalan yang sebenar-benarnya huhu~Padahal selalu je pergi rumah adik kat Ampang tu, tapi kali ni confuse simpang mana kena masuk... Akhirnya tersesatlah kami selama 2jam wawa.. 10pagi jugak baru setel hantar adik...

10.30pagi.....AKHIRNYA TIBA DI UIAM.....TBC

No comments:

.I ♥ Khat.




Grab A Button