CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »



.Tetamu Istimewa.

02 January 2008

Diambang Tahun Baru

Di ambang tahun baru, aku menuju ke KLCC. Bila mak dapat tahu, terkejut mak. “Allah… beriyanya awak ni kak in…!

Macam-macam ada
Sampai di sana dalam 1030malam. Menanti bus di dalam kampus juga mengambil masa. LRT juga sesak. Alhamdulillah dapat tempat duduk. Bukan apa, keletihan berprogram sepanjang weekend lepas masih terasa. Seperti yang telah djangka, memang ramai betul manusia. Ya Allah..mana datangnya ni.. tapi kebanyakannya muka indon je aku tengok. Aku and the geng mengatur langkah pantas. Menuju ke masjid Asy-Syakirin. Aku tengok ada ceramah sedang berlangsung. Ustaz Zawawi Yusof je yang aku ingat nama ahli panelnya. Rancak juga,berkobar-kobar ustaz berkongsi ilmu. Dalam kalut begitu, aku sempat tangkap beberapa point yag ustaz cakap.ustaz kata “ kita kalau beli kereta, kita beli separuh tak? Kalau kahwin, ada ke kita cakap saya nak kahwin awak sebelah badan je, lagi sebelah saya tak nak..tak adak kan? Macam Islam juga, tak boleh kita ambil separuh-separuh je untuk diamalkan..”. Betul tu ustaz! Saya sokong 110%!

Ramai juga yang memenuhi masjid. Namun, di luar sana bertembah-tambah ramai. Sesak! Dah macam semut aku tengok. Macam-macam golongan ada. Dari yang kecik, membawa ke tua. Bermacam-macam fesyen, bermacam-macam ragam nak menyamut tahu baru. Yang berkepitnya, berpeluknya, yang pakai ‘seksa’nya, yang minum araknya…ya Allah..mana perasaan malu mereka…anak siapalah ni…macam bangga plak bila mereka dapat buat macam tu!

Kepala mula terasa kebas! Pelik. Rasa macam kembang semacam je kepala ni. Tak tahu nak describe macam mana. Terus rasa nak muntah.. seriously, memang tak tahan dengan lautan manusia begini. Sebab tu kalau pergi shopping pun, aku akan pergi tempat yang tak perlu nak berasak-asak dengan ramai orang. Tenang je..macam Giant Batu Caves.

Kami naik ke tingkat 2 masjid. Terderngar lagu Where is the love-BEP. Eh, lagu tu datang dari mana plak. Sama naik dengan konsert yang diadakan di satu lagi kawasan. Sampai tenggelam suara orang berceramah. Sedih rasa hati… ya Allah… begini rupanya keadaan di ambang tahun baru. Tahun-tahun sudah, aku tak berpeluang mengkuti xpdc dakwah ini. Macam tahun lepas, aku ikut sepupu balik Ampang. Bila nak dekat pukul 12malam, kami sanak saudara pergi atas bukit, tengok bunga api. Lepas tu balik. Macam tu jelah. Tapi tahun ni berbeza sekali. Allah izinkan aku melihat reality masyarakat yang perlu aku hadapi. Yang perlu aku lakukan sesuatu. Apatah lagi aku sendiri major dalam Sociology and Anthropology! Ish..ish..ish..dasyatny.. inilah dunia akhir zaman!

Misi mesti diteruskan!
Aku berkesempatan melihat ustaz Akhil Hayy siap sedia nak buat performance! Waa..nak tengok! Tapi aku datang sini bukan unuk ini semua. Misi bermula di saat ustaz baru nak naik pentas. Huhu..sedih plak tak dapat tengok.

Aku cuba bermanis muka dengan orang-orang yang aku jumpai malam tu. Semestinya mereka melihat kami dengan sedikit pelik. Tanggungjawab kami malam tu ialah mengedar risalah yang berkisar tentang gejala sosial di Malaysia. Kami dinasihatkan agar perempuan approach perempuan dan lelaki approach lelaki. Tapi aku banyak hulurkan risalah pada kaum adam. Bagi aku lebih mudah sebab..entahlah. bila depa tengok perempuan bagi ni, lain sikit responnya. Cepat sikit dia ambil. Kalau perempuan,mesti dia tenung semacam dulu.. lepas aku cakap “ni free je..ambillah…” baru depa ambil. Hajat aku malam tu, biarlah tak dapat nak bercakap panjang, asalkan aku dapat bagi risalah ni sehingga habis pun sudah cukup.
Alhamdulillah, aku berjaya edarkan semua risalah yang ada di tangan. Mencabar juga bagi aku untuk hanya memberikan sehelai kertas A4 itu. Tapi aku tawakal kepada Allah. Niat kita baik, pasti Allah tolong kita. Cuma, biasalah. Bila kita nak buat baik, pasti ada cabaranya. Kena ngorat sikit-sikit, kena perli, dan lain-lain lagi. Tapi bila kami terserempak dengan orang yang tengah bergduh, siap bertumbuk, terus aku bagitau muslimin supaya kita berpatah balik ke masjid. Lagipun waktu tu dah 11.30malam. kami ni Cinderella. Mesti pulang ke kampus sebelum 12 malam. Tapi aku dah dapat agak,mana sempat! Kami tawakal lagi…

Tak jumpa jalan pulang
Jam menunjukkan lagi 7 minit untuk rakyat Malaysia melaungkan happy new year! Dek kerana terlalu sesak, kami tak jumpa laluan pulang ke stesen LRT. Akhirnya aku tanya seorang polis yang sedang bertugas. Itupun kami tersilap laluan juga. Akhirnya aku masih berlegar-legar disana sehinggalah detik 12malam. Padan muka! Detik hati ku bila melihat ramai orang berlari-lari mencari dari mana sebenarnya datang bunga api tu. Mungkin depa ingat depa boleh nampak. Padahal dengar bunyi je bila duduk area situ. Semua berkejar-kejaran mencari bunga api. Uish, dah mengalahkan perhimpunan BERSIH! Macam rusuhan plak!!! Ee..menakutkan…pening..serabut…geli…menyampah…semua ada!

Akhirnya aku tiba di kampus dalam jam 1 pagi. Pak guard juga banyak bersoal jawab, tapi pandai-pandailah membuat helah. Sempat aku mengucapkan Selamat Tahun Baru buat pak guard. Penatnya. Bajupun dah lembap sebab meredah hujan. Syukur kerana tak ada perkara yang tak diingini berlaku sepanjang xpdc tuA. Alhamdulillah.. Demikianlah kisah aku ‘menyambut’ tahun 2008.

No comments:


.I ♥ Khat.





Grab A Button