CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »



.Tetamu Istimewa.

01 February 2010

Pasang surut hidup

Assalamualaikum. Apa khabar geng2 semua? Wah wah wah..rindunya pada Catatan Soalhati ini:)

Alkisahnya;
27.1.10;Rabu
Tengah online dengan syoknya tiba2 tak dapat connect. Lepas tu reconnect2, tak dapat2 walaupun lampu DSL semua menyala dengan stabil dan jayanya. Hati sedikit gusar. Nak jadi macam dulu lagi ke ni? Dulu pernah sekali problem macam ni. Call 100, cakap dengan operator entah berapa kali. Tak menjadi jugak. Sampailah pakcik Tmnet kena datang rumah. Cek tengok apa problem. Dia kata kes wayar kuning tu digigit tikus. Tikus? Ish..memalukan je tikus2 ni! Kot ye pun lapar sangat gigitlah benda lain! Huhu~ Problem kali ni, bimbang juga kalau disebabkan tikus..Malupun ada nanti kat pakcik tmnet tu

28.1.10;Khamis
Dapat berita abang aku masuk wad. Kak iparku yang inform. Allah..sakit apa plak ni Badie.. Doktor kata mungkin jangkitan virus. Anak2 saudara ada kena CB dan muntah hari tu. Jadi abang aku yang menjaga mereka ni, mungkin terkena sama. Kesian sungguh. Aku terus pergi ziarah abang bersama abah. Kebetulan memang aku free. Tak ada tuisyen. Cuma aku sedih sikit tak dapat temankan abang di hospital. Sedih sangat masa nak melangkah pergi. Aku tengok abang mengalir air mata juga huhu~ Aku salinkan baju abang, aku bawak abang pergi bilik air, aku cium pipi abang sebelum balik..sedih! huhu~ Abang aku memang mudah muntah2 ni. Nak2 kalau dia kerja kuat sangat...

Aku dan abah singgah plak tengok Isha kat rumah nenek (belah mama dia). Ya Allah...papa dah masuk wad, Isha plak naik campak huhu~ kesiannya Isha. Tapi Isha nampak tough! Dia tak banyak ragam pun cuma dia sukar melelapkan mata... Sekali lagi rasa sangat berat untuk meninggalkan Isha...Isha menangis kuat sangat masa aku dan abah tinggalkan rumah tu. Tapi sekejap je jeritannya kak ipar cakap. Aku ni nak tak nak memang kena balik ASAP. Mak aku tak cukup pekerja :(


29.1.10;Jumaat
Aku tak ikut mak pergi ziarah abang hari ni. Aku kurang sihat. Tak larat sungguh nak ke sana ke mari. 'Maaf ye Badi. InshaAllah, saya ziarah awak esok:(' Petangnya, mak balik. Bawa balik Tokwan sekali! Yeay! Aku suka sangat bila Wan ada.. Terasa hidup kembali CERIA!

Kami berniaga macam biasa. Kali ni aku stay up sampai 3 pagi. Tidur plak dalam 4pagi. Sebab apa lewat sangat? Sebabnya pekerja Thailand dah berangkat pulang. Mereka naik bas tengah malam tu. Jadi aku kenalah kerja lebih masa sikit sampai customer kurang..namun begitu.....makin larut malam, makin ramai la pulaaaakk...~

30.1.1.10;Sabtu
Kami sekeluarga bersiap2 nak ziarah abang dan Isha. Alhamdulillah, abang dah boleh keluar wad. Cuma keadaan dia masih lemah. Memang perlu banyak rehat dan jaga pemakanan.. Ishapun dah sembuh sikit campak dia tu. Alhamdulillah, semua semakin pulih. Alhamdulillah!


Balik ziarah, kami berniaga macam biasa. Tapi aku rasa akulah pekerja yang paling tak bersemangat. Bayangkanlah! Yang tinggal kini hanyalah pekerja Indonesia seorang. Mana sempat weh nak serve customer! :( Tapi dalam pada tak semangat tu, berjaya juga stay up sampai 3pagi. Allah....Aku dah sukar nak melelapkan mata dek terlalu letih. Rasanya dalam 4 pagi macam tulah baru lena...

31.1.10;Ahad
Pagi ni aku tak boleh nak berguling lama2 atas tilam vono itu. huhu~ Aku kena hantar Wan balik kampung halaman yang terindah itu. Aku nak juga hantar Wan sekalipun mata ni bagai digam-gam..aku tak sanggup tengok Wan susah payah naik bas. Wan bukanlah sihat sangat. Lututnya sakit. Kalaulah lama2 duduk dalam bas tu, mesti terasa kesakitannya. Naik kereta ni, bolehlah berhenti mana2 sekejap, betul2kan urat... Boleh singgah mana2 kalau Wan nak beli apa2. Biarlahkan bersusap payah sikit, bila lagi nak berbakti pada Wan kan.... Bertolak dalam 10pagi, sampai 11.15pagi. Ada la 3 kali stop here and there. Sampai rumah Wan, makan nasi, terus balik Kemasik semula dalam 11.45pagi. Selamat sampai di rumah dalam 12.30 tengahari.

Ohya, aku singgah pejabat Tmnet sekejap:) Baru berpeluang nak report gangguan teknikal yang dialami hampir 5 hari ini :) Sampai rumah, aku rehat2 sekejap. Jam 2 petang aku pergi mengajar tuisyen. Habis tuisyen, aku tumpangkan anak muridku Maya, pergi latihan sukan sekolah. Sampai je depan rumah...tersenyum kemewek sebab nampak van tmnet!hehe~

Alhamdulillah, internet dah ok! Kerosakan kali ni bukanlah disebabkan si tikus, tapi hanyalah kesilapan networking setting. Alhamdulillah. Pakcik tupun siap ajar aku dan suruh aku salin nota dia -tentang cara2 nak repair kalau masalah ni berulang-. Jadi tak perlu susah payah call tmnet. Tapi aku ambil juga number phone pakcik. Senang sikit kalau ada apa2 lepas ni kan.. Pakcik tu plak sangatlah baik! Pakcik yang sama masa kes rosak dulu tu..:) TQSM Pakcik tmnet!

Waaaaaahhh..panjang sangat plak entry aku kali ni. Semua ni aku refresh the memory:) Orang kata bagus kalau cuba ingat apa yang dilakukan dalam kehidupan sehari-hari. Selain dapat menguatkan daya ingatan, dapat juga bermuhasabah diri;) Oklah, ada lagi aku nak 'catat' ni, tapi mata dah lali. Cow dulu ya! Bubye;)

No comments:


.I ♥ Khat.





Grab A Button