CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »



.Tetamu Istimewa.

13 March 2008

Macam-macam asam garam hidup

Menemani Wan(nenek) mengundi.

Abang pesan bawak lampu suluh bila nak gi pasar Kemaman.. memang dasyat perang bendera. tapi kalau dah banyak bulan, mesti bertambah terang hehe..

Suasana di Kemaman.

Ni plak di Kemasik. Kampung kelahiranku. Walaupun hujan rintik2, kami tetap keluar mengundi!:)


Demam, batuk, selsema PRU dah pun sembuh. Alhamdulillah. Kuliah juga hampir kebanyakannya dah tamat minggu ini. Cuma tinggal dalam 3 kelas saja lagi minggu depan. Itupun last hari selasa. Hari khamis mauled nabi. Hari jumaat?? Dah start final exam…wawa..takutnya. tak de prerape apepun lagi. Just buat jadual ringkas untuk study saat2 akhir ni. Ish3..teruk sungguh! Tuan-tuan dan puan-puan janganlah contohi aksi ini ye. Alamak, cc dh nak tutup. Nanti sy sambung lagi.

Bersambung kembali…
Esok saya akan pulang ke kampung atok. Di Melaka. Dah lama rasanya tak berjumpa sanak saudara. Ada keduri arwah. Tapi kali ni, saya pulang berseorangan. Naik bas. Biasa balik ngan abah. Abah suruh saya balik dulu memandangkan abah banyak urusan nak diselesaikan. Tak apalah, moga2 Allah lindungi saya yg 1st time naik bas balik Melaka. Walaupun jauh lebih dekat berbanding Terengganu, tapi saya sedikit gusar. Maklumah, tak biasa… nanti sampai sana macam manalah rupa stesen bas tupun saya tak pasti. Tak pernah melihatnya…Mungkin pernah, tapi masa kecik2 dulu.. tawakkal, insyaAllah..

Jumaat depan dah nak final exam, tapi sempat lagi berjalan2 hehe. Tak apalah, ni dikira percutian untuk release tension! Ingat lagi before nak PMR dulu. Abah kata kena makan angin sebab nak relaks kan minda! Dah balik makan angin, rasa segar nak study and hadapi exam hehe.. tapi kali ni betul2 makan angin ke? Apapun, saya kena balik jugak. Terasa hati abah nanti kalau saya cakap tak jadi nak balik. Setiap sesuatu, mesti ada hikmah! Bukan selalu nak dapat peluang macam ni…

Kenangan menghadapi PRU masih segar diingatan. Macam2 perasaan ada. Lucu, sedih, gembira, geram, sakit hati..semuanya bercampur menjadi satu. Yg paling best, saya bejaya mempengaruhi abang saya supaya tidak keluar mengundi akhirnya. Kenapa? Sebab abg saya nak pangkah parti yg saya tak berapa berkenan! Hehe. Mulanya memang kami pergi ke pusat mengundi bersama2. Tapi atas beberapa keadaan, akhirnya saya seorang saja yang mengundi. Lepas tu hantar tok wan plak mengundi kat kampung. Bila dah petang, abg pun dah kepenatan dan tak ada feel nak mengundi hehe. Gumbiranya saya! Mak ngan abah pula mengundi di Kerteh.

Sekalipun undi dikatakan rahsia, tapi saya dengan bangganya menyatakan pilihan saya kepada kaum keluarga dan saudara mara. Pastinya ada yang tak menyangka dengan pilhan saya. Ada juga yang bertanyakan macam2 kenapa parti itu menjadi pilihan. Ada juga yang kata saya ni pura2 je nih… Hah, nilah masanya saya nak berhujah! Tapi saya taklah terlalu nak menegakkan pendirian saya. Sama-sama menghormati pilihan masing2. Lagipun saya bercakap dengan kaum keluarga, saudara mara, jadi mesti guna pendekatan yang bersesuaian. Tidak terlalu tinggi, tidak pula terlalu remeh..

Adakala rasa tercabar juga bila saya seorang je berpihak kepada sesebuah parti manakala yang lain2 menentang. Ni masa on the way nak ke pusat mengundi. Siap pujuk lagi suruh pangkah parti lain. Tapi pendirianku takkan mudah goyah! Hehe… yang sokong saya masa dalam kereta tu, sepupu2 saya yang baru berusia 6, 8 tahun. Mereka kata “undilah PAS.. PAS comel sebab warna hijau..adik suka warna hijau…”. Masa pengumuman keputusan PRU PUN sepupu2 saya ni melompat dalam bilik bila PAS menang. Kelakar betul! Masa saya kecik2 dulu tak ada plak sentimen2 politik macam budak2 ni hehe..

Banyak juga gambar2 yg dirakam. Sampai adik bongsu saya kata “ allah.. hok nipun.. prapp..prapp… dok abih2 amik gambo…nok wak mende tahu..”. “nak sandarkan pada kenangan...”


No comments:


.I ♥ Khat.





Grab A Button