CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »



.Tetamu Istimewa.

05 November 2012

29minggu


Assalamualaikum. Apa khabar kawan-kawan?

Alhamdulillah, kini aku dah masuk 29minggu 3 hari. Tak percaya rasa..kandungan semakin membesar. Harap-harap beratnya sesuai dengan usianya. Perutpun membesar..tapi kalau tengah duduk, orang tak Nampak aku pregnant, mereka cakap perutku cantik kui kui kui. Cantik tang mana entah. Kalau berjalan tu, dah nampaklah kedepan perut tu. Kadang-kadang macam tak percaya je bila lalu kat cermin besar kalau pergi shopping complex..mesti tengok 2 3 kali..eh, aku ke tu??? hehe…Berat aku pula? Uuuiiss takutnya nak pergi timbang masa check up 17hb ni kat Pusrawi. Ni check up kali ke2. Malupun ada dengan nurse2 tu..tapi ok lah kat Pusrawi timbangnya dalam bilik. Tak open macam KKIA aku pergi sebelum ni..jadi kalau yang tahu berat akupun, nurse2 dalam tu aje. Hehehe~ Nak buat macam mana, kandungan semakin membesar. 

Aku rasa aku taklah naik mendadak sangat..lately memang berat ikut kesesuaian usia kandungan. 2kg sebulan dia naik. Masa 1st trimester berat aku tak naik..lepas tu naik 1kg setiap bulan. Sekarang ni 2kg plak. Ok lah kan untuk 3rd trimester..Moga-moga Allah berikan yang terbaik untuk anakku ini…dan juga diriku dalam menghadapi jihad besar nanti. Takut juga sebenarnya. Happy tu happy juga. Tapi bimbang jua mengatasi. Aku banyak istighfar dan berdoa. Tengok kawan-kawan lain boleh hadapi, mengapa tidak aku? Huhuhu~ setiap orang berbeza pengalaman bersalinnyakan..yang penting, ingat Allah uji sebab kita mampu. InshaAllah…

Semenjak kandungan berusia 7bulan ni…antara perkara yang aku alami adalah:
  • Pergerakan agak lambat especially dari duduk di lantai dan nak berdiri..fuuhh kena berpaut sana sini. Beratnya diriku ini.
  • Suka sangat minum air masak. Banyak plak tu minum. Bagus bagus bagus 
  • Sakit pinggang dan sakit belakang..mungkin sebab berat naik dan kandungan membesar
  • Sakit dada tengah malam..sejuk sangat rasa kat dada ni. Cepat je habis minyak yuyi tu..duk sapu sokmo setiap malam 3 4 kali. Bila cerita kat mak dan kak ipar, mereka nasihat supaya aku;
Elakkan minum ais, elakkan minuman sejuk.(Suami sokmo pesan ni tapi saya ignore aje huhu~)
Suruh encik suami urut selalu di belakang. Ehehe. Ini saya suka
Alhamdulillah, menjadi kurang sikit dah sekarang ni sakit2 dada tu. Tak rasa ‘sebok’ doh 
  • Pergerakan baby angat aktif..sampai tertanya-tanya ..anak ibu duk buat apa lah kat dalam tu..hehe
Itu jelah setakat ini. Alhamdulillah masa 1st check up kat Pusrawi tu, semuanya ok. Last check up kat KKIA Sri Rampaipun, semuanya ok. Siap dapat pujian dari nurse lagi..especially sebab HB aku bagus..13.1. sebelum tu 12.2. Hehe~ Alhamdulillah, semuanya kuasa Allah yang mengaturkan. Syukur padaMU ya Allah. Kencing manis pun aku tak ada. Alhamdulillah, dah dapat result MGGT tu..result lepas minum air gula segelas besar itu! Hehehe..ALHAMDULILLAH 



No comments:


.I ♥ Khat.





Grab A Button